Cyprus Property | Antonis Loizou

Русский

UK FREE PHONE 08000326203

INTERNATIONAL+357 25 871 552

Home Search Golf Properties Press Centre About Us Contact Us  

Press Centre > Άρθρα

Αντώνης Λοΐζου, FRICS
Αντώνης Λοΐζου, FRICS - LinkedIn Profile

 

Αντώνης Λοΐζου, FRICS

Αντώνης Λοΐζου & Συνεργάτες  Chartered Surveyors

 

Press Centre

Articles
News & Exhibitions
Questions & Answers
Ελληνικά Άρθρα
Publications

Information

About Cyprus



 

 

Η Μακαρίου (Λευκωσία) θα επανέλθει;

1 Νοεμβρίου 2017

Subscribe to our monthly newsletters.

Λεοφώρος Μακαριού, Λευκωσία

Χρειαζόμαστε νέες ιδέες και αναμένουμε από το ΚΕΒΕ (ΕΒΕΛ) να μελετήσουν το θέμα και διότι όπως διαβάσαμε από τους «φίλους της Λευκωσίας» θέλουν την Λευκωσία να έχει πλατείες και πλατείες, πάρκα κλπ, ενώ το ατυχές δημοψήφισμα για το Γ.Σ.Π. ήταν ότι το πιο ανόητο.

Η άνθηση και η καταστροφή του πλέον εμπορικού δρόμου της πρωτεύουσας (λεωφόρος Μακαρίου) είναι γνωστή. Τα ενοίκια των €40/τ.μ. για τα καταστήματα του έτους 2010 πέρασαν μια συνεχή κατιούσα πορεία, με την λεωφόρο αυτή να αποτελείται από κενά καταστήματα (2012) και σιγά-σιγά (έτος 2016/2017) άρχισε να αναβιώνει σε κάποιο βαθμό, με ενοίκια γύρω στα €15/τ.μ. Παρόλες τις προσπάθειες του Δήμου με διάφορα μέτρα και εκδηλώσεις, δεν πέτυχαν σε ψηλό βαθμό και φαίνεται να χρειάζεται χρόνος για να επανέλθει.

Τα σημάδια κάποιου είδους ανάκαμψης είναι θετικά τόσο με νέες ενοικιάσεις καταστημάτων, όσο και με τα νέα εμπορικά/οικιστικά συγκροτήματα, τα οποία βρίσκονται υπό εξέλιξη. Το νέο έργο Cyfield (υπό κατασκευή) θα αναβαθμίσει σε κάποιο βαθμό την οδό αυτή, όσο και το νέο έργο υπό κατασκευή Park View έναντι από το Γ.Σ.Π. (παλιό). Προσθέτουμε ότι δίνουμε μεγάλη σημασία στην συμπλήρωση της Πλατείας Ελευθερίας που θα ενώνει την παλιά με την νέα πόλη (που τώρα έχει αποκοπεί) έστω με την αποπεράτωση της το έτος 2018 (μέσα).

Τι αναμένουμε όμως να είναι οι νέες εμπορικές δυνατότητες της Μακαρίου; Όχι τόσο τα fashion shops (που τα πλείστα έχουν/θα μετακομίσουν στα εμπορικά κέντρα) αλλά μάλλον κέντρα εστίασης/μπαρ/καφέ, ενώ τα δύο νέα έργα που προαναφέραμε γύρω στις 500 νέες κατοικίες ψηλής εισοδηματικής στάθμης θα βοηθήσουν (μας ανησυχεί ταυτόχρονα όμως η πεζοδρομοποίηση της λεωφόρου – ίδε προηγούμενο μας άρθρο επί του θέματος).

Η εκτεταμένη λοιπόν αναβάθμιση της λεωφόρου ίσως να προκαλέσει και το ενδιαφέρον του κτιρίου πρώην Debenhams (κτίριο Ηλιάδη) ίσως με ένα νέου τύπου κατάστημα (shop in shop – υπάρχουν παραδείγματα – ίδε ΕΣΕΛ Λεμεσού στην Ανεξαρτησίας) και η μη πλήρης λειτουργία του City Plaza. Ίσως θα πρέπει να συνεισφέρουμε όλοι εμείς οι ενδιαφερόμενοι άλλα και οι εμπλεκόμενοι ιδιοκτήτες σε ένα νέο είδος ενοικίασης, με βάση ενοικίου επί του τζίρου (αποτελεί μια βάση προς συζήτηση, διότι και οι ενδιαφερόμενοι ενοικιαστές/χρήστες να έχουν και αυτοί τις αμφιβολίες τους και να χρειάζονται κάποιου είδους ενθάρρυνση και ασφάλεια. Το ενοίκιο λοιπόν που θα έχει ως βάση ένα ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα να είναι ±€8-€10/τ.μ., πλέον ποσοστό επί του τζίρου).

Δυστυχώς τα «φαγάδικα», μπαράκια κλπ αποτελούν μια ανθούσα χρήση στην Λευκωσία και γιατί όχι η Μακαρίου να εξελιχθεί σε ένα νέου είδους εμπορικό δρόμο με ανάλογες χρήσεις - ίδε οδός Θ. Δέρβη με ψηλά ενοίκια και με καλή εμπορικότητα και με ψηλές τιμές ενοικίων. Υπάρχουν τόσο ντόπιοι όσο και ξένοι που δυσκολεύονται στην κράτηση τραπεζιών για γεύματα και δεν είναι ασυνήθιστη η χρέωση €60-€70/άτομο σε ελκυστικά/ποιοτικά κέντρα. Θα πρέπει ο Δήμος να δείξει «κατανόηση» προς όφελος της Λευκωσίας όσον αφορά χώρους στάθμευσης και τις διάφορες υπερβολικές απαιτήσεις του Κ.Ο.Τ. (χρήζει συζήτησης).

Δυστυχώς η Λευκωσία ατύχησε με το κλείσιμο του ξενοδοχείου Holiday Inn που προσέλκυε κυρίως ξένους επισκέπτες/επιχειρηματίες, ενώ τα υπόλοιπα ξενοδοχεία (εκτός των Χίλτον) να χρειάζονται αναβάθμιση με επιχορηγήσεις από το Κράτος σε μια προσπάθεια προσέλκυσης του ξένου τουρισμού στην Λευκωσία (που τώρα έχει αυξηθεί κυρίως λόγω της υπερ-πληρότητας των ξενοδοχείων σε παραλιακές πόλεις).

Αναμένουμε σε όλα αυτά το παλιό Γ.Σ.Π. με τις «ανόητες» μελέτες και μελέτες να διαφοροποιηθεί με χρήσεις που να βοηθήσουν την εμπορικότητα του κέντρου (ίδε προηγούμενο μας άρθρο) και αφού ξοδέψαμε ως Κράτος €2.0 εκ. δεν υιοθετήθηκε η δική μας εισήγηση για μετατροπή του χώρου σε ένα πολυκέντρο (με ενοικίαση των μονάδων 15-20 χρόνια) που θα βοηθήσει στην προσέλκυση ντόπιων και ξένων επισκεπτών. Το αναμενόμενο μουσείο θα ωφελήσει αλλά αυτό δεν θα είναι σε λειτουργία πριν από 4-5 χρόνια και άρα τι κάνουμε εν τω μεταξύ;

Είχαμε υποβάλει και στο παρελθόν εισηγήσεις για την τουριστική αναβάθμιση της Λευκωσίας με τα διάφορα μουσεία τα οποία όμως είναι διεσπαρμένα χωρίς να μπορεί ένας επισκέπτης να τα επισκεφθεί εύκολα και εισηγηθήκαμε πως θα μπορέσουν οι τουρίστες να τα επισκεφθούν σε ένα είδος «fun car» - ίδε Μάλτα-Αυστρία, Φιλιππίνες με ηλεκτρικά αυτοκίνητα των 4-5 ατόμων με ιδιοκτησία guides (τώρα άνεργοι). Χρειαζόμαστε νέες ιδέες και αναμένουμε από το ΚΕΒΕ (ΕΒΕΛ) να μελετήσουν το θέμα και διότι όπως διαβάσαμε από τους «φίλους της Λευκωσίας» θέλουν την Λευκωσία να έχει πλατείες και πλατείες, πάρκα κλπ, ενώ το ατυχές δημοψήφισμα για το Γ.Σ.Π. ήταν ότι το πιο ανόητο.

Επειδή μας χαροποιούν οι πρωτοβουλίες του ΕΒΕΛ ίσως να αναλάβει μια πρωτοβουλία επί του θέματος. Αοριστολογίες όπως αύξηση των «χώρων στάθμευσης» και τόσα άλλα, δεν μπορούν να είναι βασισμένα σε οικονομικά αποτελέσματα. Στο παρελθόν είχαμε εισηγηθεί ότι εταιρείες που εργοδοτούν πέραν των 50-100 ατόμων στην Λευκωσία να τυγχάνουν μειωμένης χρέωσης για Δημοτικού φόρους/ επαγγελματικούς και ακόμη μείωση του φόρου εισοδήματος έστω με ½% (όχι μεγάλη μείωση ως τέτοια αλλά για μεγάλες επιχειρήσεις είναι σημαντική).

Ας ξεκινήσουμε αγαπητοί μας αναγνώστες μια διαβούλευση των 2-3 μηνών και ανάλογα με τα αποτελέσματα θα επανέλθουμε.

Η μπάλα λοιπόν κατ’ εμάς βρίσκεται στο ΕΒΕΛ.

www.aloizou.com.cy | www.aloizou.ru

Disclaimer / Copyright / Privacy Policy | Site Map

Copyright © 2017 Antonis Loizou & Associates All rights reserved.
Development by Pansophic Software