Cyprus Property | Antonis Loizou

Русский

UK FREE PHONE 08000326203

INTERNATIONAL+357 25 871 552

Home Search Golf Properties Press Centre About Us Contact Us  

Press Centre > Άρθρα

Αντώνης Λοΐζου, FRICS
Αντώνης Λοΐζου, FRICS - LinkedIn Profile

 

Αντώνης Λοΐζου, FRICS

Αντώνης Λοΐζου & Συνεργάτες  Chartered Surveyors

 

Press Centre

Articles
News & Exhibitions
Questions & Answers
Ελληνικά Άρθρα
Publications

Information

About Cyprus



 

 

Μακαρίου (Λευκωσία) - Πεζόδρομος;

28 Μαΐου 2017

Subscribe to our monthly newsletters.

Λεωφορος Μακαρίου - Λευκωσία

Έχει ο Δήμος την οικονομική δυνατότητα συντήρησης τέτοιων έργων; Υπάρχει η δυνατότητα αστυνόμευσης και μάλιστα αφού φορτώθηκε και την συντήρηση ακόμη μιας νέας πλατείας, εκείνης του Γ.Σ.Π. και των υπόλοιπων;

Ο Δήμος Λευκωσίας όντως προσπαθεί να εφαρμόσει πολεοδομικά έργα με στόχο την αναβίωση της παραπαίουσας Λεωφόρου Μακαρίου και του κέντρου γύρω. Είναι δεδομένο ότι το κέντρο της Λευκωσίας χρήζει αναβάθμισης για να επανέλθει η περιοχή αυτή σε κάποιο βαθμό σε κάποιο επίπεδο εμπορικότητας παρόμοιας του παρελθόντος.

Από το έτος 2011 έγιναν μελέτες και έρευνες/συναντήσεις με καταστηματάρχες και άλλους, για να καταλήξει ο Δήμος σε ένα πλάνο που βασικά μετατρέπει το κέντρο της πόλης σε ένα πεζόδρομο με ωραίες εγκαταστάσεις, πράσινο και άλλες διευκολύνσεις, που θα το μετατρέψουν σε ένα είδος «ανοικτού» εμπορικού κέντρου κατάλληλο και για οικογένειες με παιδιά.

Το έργο λοιπόν επεκτείνεται από την πλατεία Σολωμού και μέχρι τον κόμβο του Aluminium Tower με διάφορες μονοδρομήσεις κλπ. ΄Ηδη το έργο έχει αρχίσει να υλοποιείται με την πρώτη φάση να κατασκευάζεται (οδός Στασικράτους) και ακολουθεί μετά (άγνωστο πότε) το υπόλοιπο έργο.

Οι ετοιμασθείσες από τον Δήμο φωτογραφίες και απόψεις καλλιτεχνών (artist impressions) είναι πολύ ελκυστικές και υποβάλλει και παραδείγματα από άλλες Ευρωπαϊκές πόλεις.

Ωραία ως εδώ και το θέμα παραμένει με κύριο στόχο του Δήμου όμως «τεχνικά» να απαγορεύσει την επίσκεψη στο κέντρο/Μακαρίου με ιδιωτικά αυτοκίνητα, στο οποίο αναμένεται σε κάποιο μακρύ μέλλον να υπάρχει η πρόσβαση από “tram”. Πολύ ωραία και από πλευράς πολεοδομικού σχεδιασμού και συγχαίρουμε τον Δήμο ως εδώ. Παραμένουν όμως θέματα τα οποία μας προβληματίζουν.

  • Μας είναι δύσκολο να αποδεχθούμε ότι ο «Κυπραίος» θα εγκαταλείψει το αυτοκίνητο του και να κάνει χρήση των Δημόσιων μέσων συγκοινωνίας. Εάν διδαχθούμε μετά και από την σοβαρή ενίσχυση των Δημόσιων λεωφορείων είναι προσεκτό ότι αυτά χρησιμοποιούνται κυρίως από τους ξένους εργάτες και από ορισμένους συνταξιούχους. Τώρα θα ζητούμε από τους επισκέπτες να σταθμεύουν σε κάποιους χώρους στάθμευσης άγνωστο που και από εκεί να επιβιβάζονται στα λεωφορεία (μπορεί μελλοντικά το τραμ) για την επίσκεψη. Υπάρχει στο κέντρο της Λευκωσίας η Τάφρος που είναι ήδη υπερπλήρης, με ένα ανελκυστήρα που δεν λειτούργησε ποτέ (δώρο από την εταιρεία Καραμοντάνη) λόγω βανδαλισμών, ενώ η πρόσβαση από την Τάφρο στο ύψος της παλιάς Λευκωσίας είναι απαγορευτική για ανάπηρους, ηλικιωμένους και οικογένειες με μικρά παιδιά. Η πρόταση για εγκατάσταση κυλιόμενων σκαλών βρίσκει αντίθετο το Τμήμα Αρχαιοτήτων (μας είναι δύσκολο να αντιληφθούμε τους λόγους μια και που δεν υπάρχει επέμβαση στο τείχος).

  • Ένα τέτοιο έργο υιοθετείται έχοντας υπόψη και της ύπαρξης κατά διαστήματα δημόσιους χώρους στάθμευσης που τώρα υπάρχουν ως ιδιόκτητα οικόπεδα, αλλά σε 5-10 χρόνια θα είναι εκεί και να προσφέρονται; Τι έγιναν τα εκατομμύρια που εισέπραξε ο Δήμος για δημόσιους χώρους στάθμευσης; Δεν έγινε ούτε ένας πολυώροφος χώρος (και εάν κάποιοι έγιναν σε άλλες πόλεις, η επιτυχία τους δεν είναι απαραίτητα οικονομικά βιώσιμη).

  • Παρομοίως το μη φιλικό κλίμα της Λευκωσίας κατά τους καλοκαιρινούς μήνες της ψηλής θερμοκρασίας. Έγινε μια προσπάθεια με την εντός των τειχών με την τοποθέτηση τεντών σκίασης, αλλά εκεί οι δρόμοι είναι στενοί, ενώ με το πλάτος της Μακαρίου είναι σχεδόν ανέφικτη η εφαρμογή παρόμοιου σχεδιασμού.

  • Εκείνο που μας προβληματίζει ιδιαίτερα όμως είναι τι θα είναι το αποτέλεσμα αυτού του έργου σε υφιστάμενες εμπορικές/οικιστικές αναπτύξεις όσον αφορά την πρόσβαση τους, τόσο από τους ιδιοκτήτες, όσο και από τους επισκέπτες. ΄Εχει δοθεί άδεια από τον Δήμο όπως κατασκευαστεί επί της Μακαρίου ένα μεγάλο οικιστικό έργο των 30 ορόφων της Cyfield, ενώ το εμπορικό έργο City Plaza με 100 καταστήματα, τα υφιστάμενα γραφειακά συγκροτήματα, το αναμενόμενο νέο έργο του γηπέδου πρώην Grindlays και τόσα άλλα. Πως θα επιτύχει η πεζοδρομοποίηση «όταν για τους πιο πάνω θα τους επιτρέπεται η χρήση αυτοκινήτου» και έτσι ο πεζόδρομος θα είναι πλέον μικτής χρήσης και αντί μείωσης της επικινδυνότητας της περιοχής θα τύχει αύξησης.

  • Τι επίδραση θα έχει οικονομικά η εφαρμογή αυτού του έργου στις υφιστάμενες μονάδες και εάν δικαιούνται αποζημίωσης από την στέρηση της πρόσβασης τους;

  • Για να υπάρξει το μεγαλεπήβολο σχέδιο για τραμ (ίδε την κατάντια με τα δημόσια λεωφορεία καταγγελία για κομπίνες που αφορούν τα λεωφορεία) και μάλιστα υπάρχει η σχετική εισήγηση για Β.Ο.Τ. για αυτό. Ποιος θα το αναλάβει με κόστος γύρω στα €50-€80 εκ. και που προϋποθέτει ότι θα υπάρχουν και ανάλογα τουλάχιστον 1.000 χώροι στάθμευσης για το κοινό προς επιβίβαση στο Aluminium Tower και Σολωμού;

Έχει ο Δήμος την οικονομική δυνατότητα συντήρησης τέτοιων έργων; Υπάρχει η δυνατότητα αστυνόμευσης και μάλιστα αφού φορτώθηκε και την συντήρηση ακόμη μιας νέας πλατείας, εκείνης του Γ.Σ.Π. και των υπόλοιπων;

Ασφαλώς ως πολεοδόμηση είμαστε υπέρ αυτού του έργου, αλλά μεταξύ σχεδίασης και εφαρμογής υπάρχει ένα τεράστιο χάσμα και πιστεύουμε ότι θα προβληματίσει, διότι οι σχεδιασμοί δεν λαμβάνουν το όλο κόστος, όχι μόνο ιδιαίτερα κόστος κατασκευής αλλά και του όλου εγχειρήματος. Ναι εφαρμόζεται σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, αλλά μας είναι δύσκολο να πιστέψουμε στην επιτυχία του έργου αυτού, διότι οι παράμετροι (οικονομικοί και άλλοι) δεν αναφέρονται.

Ευχόμαστε στον Δήμο κάθε επιτυχία, αλλά για καλό και για κακό για την επιτυχία του έργου αυτού να ανάψουμε και ένα κερί στον Τρυπιώτη, ευχόμενοι για την επιτυχία του!!

www.aloizou.com.cy | www.aloizou.ru

Disclaimer / Copyright / Privacy Policy | Site Map

Copyright © 2017 Antonis Loizou & Associates All rights reserved.
Development by Pansophic Software