Cyprus Property | Antonis Loizou

Русский

UK FREE PHONE 08000326203

INTERNATIONAL+357 25 871 552

Home Search Golf Properties Press Centre About Us Contact Us  

Press Centre > Άρθρα

Αντώνης Λοΐζου, FRICS
Αντώνης Λοΐζου, FRICS - LinkedIn Profile

 

Αντώνης Λοΐζου, FRICS

Αντώνης Λοΐζου & Συνεργάτες  Chartered Surveyors

 

Press Centre

Articles
News & Exhibitions
Questions & Answers
Ελληνικά Άρθρα
Publications

Information

About Cyprus



 

 

Που κατέληξαν τα €4.0 δις;

10 Σεπτέμβρίου 2017

Subscribe to our monthly newsletters.

Που κατέληξαν τα €4.0 δις.;

Ο πακτωλός αυτών των χρημάτων μαζί με εκείνο του τουρισμού ελπίζουμε να μην μας παρασύρει και πάλι σε αλόγιστες Κυβερνητικές σπατάλες, διότι φαίνεται ότι τώρα με την προεκλογική περίοδο, παρατηρείται κάποια επαναλαμβανόμενο φαινόμενο.

Βασιζόμενοι πάνω στις ανακοινώσεις του Κράτους, το μέτρο για τις βίζες/διαβατήρια συνεισέφερε στην Κυπριακή οικονομία γύρω στα €4.0 δις. σε μια περίοδο γύρω στα 3 χρόνια.

Το μέτρο αυτό το εισήγαγε επί της Κυβέρνησης Τάσου Παπαδόπουλου, η οποία όμως λόγω της ανθούσας οικονομίας την περίοδο εκείνη δεν το προώθησε σε προσεκτό βαθμό, μετά με την Κυβέρνηση Χριστόφια το μέτρο είχε σχεδόν εγκαταλειφθεί και με την Κυβέρνηση Αναστασιάδη να έχει επεκταθεί και να «εκμοντερνιστεί» ανάλογα με τις απαιτήσεις των ξένων αγοραστών.

Ποιος όμως εισπράττει τα €4 δις., διότι σίγουρα δεν κατέληξαν σε ένα αποδοχέα. Βασιζόμενοι πάνω σε δικά μας δεδομένα και εκείνα της γενικής μας πληροφόρησης σας υποβάλλουμε μια ενδεικτική ανάλυση:

  • Ιδιοκτήτες γης 25% = €1.0 δις.

  • Εργολάβοι + Τεχνικοί 15% = €600 εκ.

  • Επιχειρηματίες ανάπτυξης 25% = €1.0 δις.

  • Κτηματομεσίτες και μεσολαβητές 15%= €600εκ.

  • Λογιστές/δικηγόροι 5% = €200 εκ.

  • Κυβερνητικά ταμεία 15% = €600 εκ.

                                                    Σύνολο €4.0 δις.

Θα ήταν καλό εάν αυτά τα εισοδήματα διαμοιράζονταν σε όλους και σε όλες τις επαρχίες, αλλά όπως παντού υπάρχουν οι τυχεροί και κερδισμένοι και οι άτυχοι. Έτσι τα εισοδήματα αυτά καταλήγουν κυρίως προς την πόλη της Λεμεσού, μετά στην Πάφο και μετά στην Αγία Νάπα-Παραλίμνι με την τελευταία στην αναμονή να είναι η Λευκωσία.
Το εισόδημα είναι μεγάλο και απευθύνεται κυρίως στις κατηγορίες που έχουμε περιγράψει, αλλά σίγουρα υπάρχει και ο πλουτισμός άλλων που επωφελούνται από το «ξεχείλισμα» αυτών των χρημάτων. Λευκωσιάτης ταξιτζής μας ανέφερε ότι έλαβε μια κούρσα από Λευκωσία στην Λεμεσό με 3 επιβάτες. Τους ζήτησε €60 και του απάντησαν καταφατικά. Όταν έφθασαν στον προορισμό τους οι επιβάτες (ξένοι) του έδωσαν €180, δηλαδή €60/ένας!! Όπως του ανέφεραν έτσι πληρώνουμε στην Λεμεσό!!

Παρομοίως ψηλού κόστους και ποιότητας εστιατόρια δεν αντέχουν επί συνεχούς βάσης στην Λευκωσία, σε αντίθεση με την Λεμεσό, όπου εστιατόρια των €70/ άτομο είναι και πολυάριθμα και αντέχουν στην λειτουργία τους στον χρόνο.

Τα αναφέρουμε αυτά διότι το μέτρο των Διαβατηρίων δεν πρόκειται να συνεχισθεί επ’ άπειρον. Εκτός από τις δύο προειδοποιητικές επιστολές, είχαμε και μια πρόσφατη επίσκεψη προς συζήτηση του θέματος από την Ε.Ε. Πιστεύουμε ότι ελήφθη αυτή την φορά το μήνυμα της προειδοποίησης και ο Υπουργός Οικονομικών ανακοίνωσε ότι θα λάβει κάποια περιοριστικά μέτρα και να μην είμαστε και τόσο προκλητικοί.

Εκείνο το οποίο θα πρέπει να μας απασχολεί είναι ότι εφόσον δεν αναμένουμε αυτή την κατάσταση να συνεχιστεί πέραν των επόμενων 2-3 ετών, πως θα αντιμετωπίσουμε την παρόμοια εκείνη κατάσταση, η οποία δημιουργήθηκε το 1980 με την άφιξη πολυάριθμων αγοραστών από τον Αραβικό Κόλπο (εποχή Πιερή Εστέιτς). Τότε όμως οι κατοικίες που αγόρασαν οι Άραβες και μετά τις πώλησαν, αγοράστηκαν σιγά-σιγά από Κύπριους, διότι βρίσκονταν στο όριο οικονομικής δυνατότητας από τους ντόπιους. Τώρα όμως με τις τιμές των εκατομμυρίων, ποιος θα μπορεί να ενδιαφερθεί;

Ο πλουτισμός αυτός όμως για να διατηρηθεί θα πρέπει να συνοδεύεται και με την υπόλοιπη ποιότητα, τόσο των οικοδομών, όσο και των υπηρεσιών.

Εκτός από τους κινδύνους που είναι ορατοί, έχουμε και τις διάφορες Κρατικές υπηρεσίες που εμποδίζουν την προσέλκυση νέων επενδυτών και την εκδίωξη άλλων υφιστάμενων. Καλό το μέτρο για μεγάλες αναπτύξεις, αλλά τι γίνεται επί εδάφους(;). Όποιος τόλμησε να επενδύσει σε έργα πολλών εκατομμυρίων στην Κύπρο, θα απογοητευθεί οικτρά. Ως παράδειγμα προς αποφυγή είναι η υπόθεση της Μαρίνας St. Raphael (λύθηκε το θέμα μετά από 3 χρόνια αναμονής), η υπόθεση ΕΔΕΜ στην Πάφο, η υπόθεση Σιακόλα στην Λίμνη, η υπόθεση Γ. Βασιλείου (πρώην προέδρου) για το Κέντρο Ευεξίας στην Πέγεια και τόσα άλλα (για να καταλήξουμε στον χλιδάτο γάμο στο ΄Ανασσα που έγινε «το σώσε» για το τίποτε (στο θέμα αυτό έχουμε τελείως διαφορετική άποψη από τους λεγόμενους περιβαλλοντικές, όπως αποδείχθηκε και εκ των υστέρων).

Σίγουρα τα δισεκατομμύρια αυτά έχουν διοχετευθεί σε όλα τα στρώματα των επιχειρήσεων, από πωλήσεις ακινήτων, σε ξενοδοχεία, εστιατόρια, ενώ νέες υπηρεσίες με νέες λιμουζίνες ενοικίασης, δείχνουν τώρα να αναδύονται σε αριθμούς, ιδιωτικοί chef, κηπουροί από €2.500/μήνα, μικροτεχνίτες συντήρησης των €150/ ώρα, ενώ καταστήματα πολυτελείας «έχουν την τύχη τους».

Ο πακτωλός αυτών των χρημάτων μαζί με εκείνο του τουρισμού ελπίζουμε να μην μας παρασύρει και πάλι σε αλόγιστες Κυβερνητικές σπατάλες, διότι φαίνεται ότι τώρα με την προεκλογική περίοδο, παρατηρείται κάποια επαναλαμβανόμενο φαινόμενο.

www.aloizou.com.cy | www.aloizou.ru

Disclaimer / Copyright / Privacy Policy | Site Map

Copyright © 2017 Antonis Loizou & Associates All rights reserved.
Development by Pansophic Software