Cyprus Property | Antonis Loizou

Русский

UK FREE PHONE 08000326203

INTERNATIONAL+357 25 871 552

Home Search Golf Properties Press Centre About Us Contact Us  

Press Centre > Άρθρα

Αντώνης Λοΐζου, FRICS
Αντώνης Λοΐζου, FRICS - LinkedIn Profile

 

Αντώνης Λοΐζου, FRICS

Αντώνης Λοΐζου & Συνεργάτες  Chartered Surveyors

 

Press Centre

Articles
News & Exhibitions
Questions & Answers
Ελληνικά Άρθρα
Publications

Information

About Cyprus



 

 

Τουρισμός & Ενοίκια

21 Ιανουαρίου 2018

 
Subscribe to our newsletter

Παραλία με τουρίστες

Η αύξηση του τουρισμού προσθέτει ευκαιρίες σε εμπορικές χρήσεις, ανάλογα με την κατάσταση και ποιότητα του τουρισμού ανά περιοχή

Η κατάσταση του τουρισμού των τελευταίων 2 ετών με την 20% αύξηση τον χρόνο πλέον για το αναμενόμενο έτος (2018) με παρόμοια αύξηση, έχει και τις ανάλογες επιδράσεις στα ενοίκια για καταστήματα/εστιατόρια και άλλες εμπορικές χρήσεις στις τουριστικές περιοχές.

Τα δεδομένα των τουριστικών κλινών είναι τα ακόλουθα:

  2017
Τ. Κλίνες
2018 Με Προσθήκες
Τ. Κλίνες
Αγία Νάπα
Παραλίμνι
35.000 45.000
Πάφος 28.000 32.000
Λάρνακα 28.000 7.000
Λεμεσός 11.000 12.000
  ±80.000 ±96.000

Παρατηρούμε ότι εκτός από την Λευκωσία (με 2.600 κλίνες χωρίς αύξηση), οι υπόλοιπες πόλεις δείχνουν μια ανερχόμενη αύξηση. Δίδουμε ιδιαίτερη προσοχή στην περιοχή Αμμοχώστου, όπου η αύξηση των τουριστικών κλινών είναι μεγάλη και όπου οι εμπορικές τοποθεσίες είναι περιορισμένες και λόγω περιορισμένης πρόσβασης και λόγω συγκέντρωσης. Δυστυχώς η μη ύπαρξη δημόσιων συγκοινωνιών περιορίζει το ενδιαφέρον των επισκεπτών κατά κύριο λόγο σε ορισμένες μόνο τοποθεσίες όπως:

  • Παραλίμνι:
    Οδός ξενοδοχείων
    Περιοχή Περνέρα

  • Αγία Νάπα:
    Λιμανάκι
    Οδός Νησί
    Οδός Προσφυγικών Ξενοδοχείων

  • Πάφος:
    Περιοχή Κάτω Πάφος γύρω από το Λιμανάκι, στην οδό Ποσειδώνος με περιορισμένη εμπορικότητα της περιοχής μετά (νότια) από τα Δημοτικά Μπάνια.

  • Λάρνακα:
    Βασικός δρόμου εμπορίου είναι οι Φοινικούδες (οδός Αθηνών) και η Μακένζυ, ενώ η δρόμος Δεκέλειας δεν έχει ιδιαίτερη εμπορική αξία.

  • Λεμεσός:
    Εκτός από την αύξηση της ζήτησης/εμπορίας για τις μονάδες του Ψαρολίμανου και Μαρίνας/Κάστρου, αναμένουμε και την αύξηση της ζήτησης κατά μήκος του παραλιακού δρόμου με τις πολυάριθμες προσθήκες διαμερισμάτων που ανεγείρονται, ενώ η αύξηση των τουριστικών κλινών είναι πολύ περιορισμένη για το έτος 2018 (±1.000 κλίνες).

Όλοι αυτοί οι επιπρόσθετοι τουρίστες και άλλοι, δεν είναι απαραίτητο ότι θα επισκεφθούν τις πιο πάνω τοποθεσίες, διότι τα all inclusives περιορίζουν την επισκεψιμότητα σε καταστήματα/κέντρα/υπεραγορές, σε αντίθεση με το όλο αυξανόμενο σύστημα των Villas to let και το AirBnB (που αυξάνουν την ζήτηση για τα κέντρα αναψυχής, υπεραγορές, καταστήματα εξυπηρέτησης κλπ).

Η επιλογή των χρήσεων ιδιαίτερα για νεοεισερχόμενους στον χώρο της εστίασης και άλλες επιχειρήσεις αναψυχής, είναι χρήσεις χαμηλού κόστους, όπως σουβλάκια, πίτσα κλπ. Η αύξηση του τουρισμού προσφέρεται για νέες επιχειρήσεις τόσο στον τομέα της εστίασης όσο και εκείνο της αναψυχής. Φαίνεται ότι το εθνικό μας φαγητό take-away (τα σουβλάκια) έχει αγνοηθεί από αρκετούς, όπως και εκείνο του λαχματζούν, παγωταρίες, σίταρους και λουκουμάδες και άλλες λιχουδιές κυρίως για τους ξένους, ενώ η αδυναμία να αντιληφθούν αρκετές επιχειρήσεις τον συσχετισμό της ποιότητας/εξυπηρέτησης/ ενοικίου είναι απογοητευτική (ίδε ψησταριές με hot plate αντί κάρβουνα).

Η αύξηση του τουρισμού προσθέτει ευκαιρίες σε εμπορικές χρήσεις, ανάλογα με την κατάσταση και ποιότητα του τουρισμού ανά περιοχή (ίδε πρόσφατη λειτουργία ψηλού κόστους καταστήματος επίπλων στην Λεμεσό, αναμενόμενο κατάστημα μόδας στην Πάφο-Ποσειδώνος), τα αυξανόμενα sushi-bars, wine-bars κλπ που παρουσιάζονται σε διάφορες τοποθεσίες και τουριστικές περιοχές (ίδε “Ch.” ως παράδειγμα και αρκετά άλλα στην Λεμεσό και Λευκωσία που είναι πολύ «δημοφιλή» ιδιαίτερα για νέους).

Φαίνεται επίσης ότι το επίπεδο του ενοικίου άνκαι είναι σημαντικό, δεν είναι το στοιχείο εκείνο της επιτυχίας/αποτυχίας μιας επιχείρισης. Κύριο στοιχείο αποτελεί το είδος της χρήσης και εάν είναι κάτι το ιδιαίτερο (ίδε Sk. Fox) και η ποιότητα και εξυπηρέτηση (ίδε συγκεκριμένο ψαράδικο Λευκωσίας-Λεμεσού) και η δυνατότητα να πλασαριστεί ως μοντέρνο και ποιοτικό (ίδε καταστήματα Sunrise Αμμοχώστου) poy ανταποκρίνεται και στο ύψος του ενοικίου.

Εκείνο το οποίο μας κάνει εντύπωση είναι ότι οι χρήσεις διαφοροποιούνται σε επικερδότητα, όχι τόσο λόγω τοποθεσίας μόνο, αλλά και ποιότητας (ίδε Μεξικάνικο στην Αγία Νάπα σε αντίθεση με τα τόσα άλλα που «φυτοζωούν» – Στο συγκεκριμένο είσαι τυχερός εάν μέσα στα 3 sittings να βρεις τραπεζάκι).

Υπάρχουν πολλαπλά παραδείγματα πως η επιτυχία ενός καταστήματος έχει άμεση σχέση και με το πληρωτέο ενοίκιο. Έτσι στην περιοχή Περνέρα υπάρχουν ενοίκια προς €20/τ.μ., σε αντίθεση με τα υπόλοιπα της άμεσης περιοχής των €12/τ.μ. Εκείνο των €20/τ.μ. είναι ίσως από τα πιο επιτυχημένα Steak Houses, δεν είναι φθηνό, αλλά έχει ψηλή ποιότητα φαγητού και εξυπηρέτησης με έντονη ζήτηση (κράτηση 10-15 ημέρες).

Ως παράδειγμα σας αναφέρουμε παγωταρία της Μαρίνας/Λιμένος Λεμεσού με ενοίκιο €40/τ.μ. να πωλεί 2.000 παγωτά ανά μέρα, έγινε «σφαγή» μεταξύ ενδιαφερομένων για μικρό κατάστημα τυρόπιττων/take away στην ίδια περιοχή, ενώ στην Ποσειδώνος Πάφος, ποιοτικές μονάδες έφθασαν σε ενοίκια €40-€50/τ.μ.

Για να μην υιοθετήσετε ότι όλα είναι καλά, η κάθε επιχείρηση έχει και τις επιτυχίες της ανάλογα με τις ικανότητες του ιδιοκτήτη, διότι δεν είναι άγνωστο να υπάρχουν δύο παρόμοιες μονάδες με διαφορετική επιτυχία και ενοίκιο κατ’ επέκταση. Θα πρέπει οι ιδιοκτήτες τέτοιων κέντρων/καταστημάτων να έχουν και το ανάλογο ταλέντο είτε ως προσωπικότητα, είτε/και ως εξυπηρέτηση που αποτελούν οι ίδιοι ιδιοκτήτες ένα είδος μαγνήτη για τους πελάτες. Ίσως σε αυτό να φταίει η νοοτροπία ορισμένων επιχειρήσεων ότι ο τουρίστας τουλάχιστον «δεν θα είναι εδώ καθημερινά» και άρα να μην του δώσουμε και πολλή σημασία.

Αυτά και άλλα.

www.aloizou.com.cy | www.aloizou.ru

Disclaimer / Copyright / Privacy Policy | Site Map

Copyright © 2018 Antonis Loizou & Associates All rights reserved.
Development by Pansophic Software